Direktlänk till inlägg 4 april 2012

avsked

Av jeanette - 4 april 2012 22:30

Jag har aldrig gillat avsked. Det är väl egentligen ingen som gör, men vissa hanterar det bättre än andra. Jag tillhör de "andra" som verkligen ogillar avsked mer än något annat och detta i kombination med att dessutom vara en extremt emotionell person som beskrivs bäst med adjektiv som sentimental och känslosam. Jag har väldigt nära till skratt, men i vissa lägen även ganska nära till tårar och det kan framkallas av allt ifrån film (märk väl att det gäller oavsett om den handlar om något väldigt fint eller om något väldigt sorgligt), tanken på fina människor i min närhet (de är ändå väldigt många och jag är så väldigt dåligt på att förmedla det...), fina episoder i livet och lite sorgligare händelser som avsked.


Trots detta har jag ändå utsatt mig för självvalda avsked ett antal gånger i livet och det värsta av dem när jag sa hejdå till min aupairfamilj. Den gången var det jag som valde att stanna kvar på egen hand då aupairfamiljen började sin hemresa och tog en del av mitt hjärta med sig hem till Frankrike och där finns det kvar fortfarande. Sedan dess trodde jag mig ha lärt mig att det i avskedssituationer åtminstone torde vara något lättare att lämna än att bli lämnad och så sent som i förra veckan lämnade jag mina kära kollegor för att byta arbetsplats. Redan här har jag bevisat hur dramatisk med tanke på att det inte är världens ände jag börjat jobba i (även om jag själv hade bestämda åsikter om detta under min uppväxt) och de gamla kollegorna inte är längre än en timma bort. Dessvärre vet man ju hur livet rullar på och hur orden "jag lovar att hälsa på" oftast är någonting man säger, men som sällan övergår i handling. Jag insåg också att det inte alls var så särskilt mycket lättare att vara den som lämnar och för en lättrörd person som jag var fredagens avsked allt annat än enkelt.


Hur som helst är inte avsked enbart något negativt. För ett jobbigt avsked beror ju på att man haft förmånen att lära känna någon som fått betyda något för en. Oavsett om det är tjejligan från Frankriketiden, aupairbarnen, örebrotrion eller närmaste skrivbordsgrannarna på jobbet så inser man oftast först när det är dags att säga hejdå hur mycket man tycker om dem och hur mycket man kommer sakna dem. Som tur är tycks aldrig "tycka-om-känslorna" kunna ta slut utan får räcka livet ut. För även om man har delar av sitt hjärta utspritt på olika platser i världen hos olika människor man mött verkar det alltid finnas en bit kvar till nya vänner, nya kollegor och nya sammanhang.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jeanette - 12 maj 2012 14:26

Eller borde man kanske säga mycket snack och lite hockey såhär i VM-tider? Hur som helst är det lite sån varning för mig för tillfället. Jag planerar så oerhört mycket, men lyckas genomföra så väldigt lite. Lilla latheten verkar ha slagit till och de...

Av jeanette - 8 maj 2012 21:53

Concealer, kaffe och sötsaker. Ja, vissa dagar behöver man lite hjälp på traven och den här veckan har inletts med just sådana dagar. Ni vet då man är evigt tacksam att en concealer verkligen gör jobbet och dämpar tvättbjörnelooken och de mörka ringa...

Av jeanette - 1 maj 2012 08:15

Allt har sin tid och äntligen är det vårtid! Just som man för bara någon vecka sedan började misströsta och tro att man aldrig skulle slippa skrapa bilrutorna på morgonen eller aldrig mer kunna sova med öppet fönster och vakna till de klassiska "utel...

Av jeanette - 26 mars 2012 07:45

Söndagsångest är ett fenomen som jag aldrig riktigt förstått mig på. Söndagen känner jag istället är den enda dag i veckan då man är i fas med saker och ting. På söndagar har man ofta hunnit med de där måstena som man aldrig hinner eller orkar ta tag...

Tid

Av jeanette - 16 mars 2012 17:20

Fredag igen. Ännu en fredag då jag väntar på bussen hem och tänker att jag minsann också ska börja köpa med mig snittblommor hem till helgen, precis som den isländska damen på bussen som varje fredag har med sig en bukett. För det finns något kontine...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards