Direktlänk till inlägg 3 november 2011

Tävling

Av jeanette - 3 november 2011 07:08

Jag är egentligen ingen riktig tävlingsmänniska. Ni vet en sån där som blir vansinnig när de förlorar i sällskapsspel och får sätta sig på sina händer för att inte välta ner spelplanen i vredesmod över sin förlust. Nej, sån är inte jag. Jag har ju heller aldrig pysslat med någon lagsport, vilket ofta brukar ge en viss vinnarskalle, något jag noterat hos vissa lagsportande människor i min närhet. Däremot finns det två som jag ganska så frekvent tävlar mot: klockan och mig själv.


Vad gäller klockan är varje morgon en slags kamp mot tiden. Jag som alltid utgett mig för att vara en morgonmänniska känner inte alls så nuförtiden när klockan ringer 05:45. Visserligen kan jag självmant vakna runt sjutiden på helgerna, vilket ändå får anses ganska morgonpiggt, men på vardagar är det inte roligt när klockan ringer. Därför är jag expert på att snooza, men eftersom jag är rädd att försona mig har jag cirka 3-4 olika alarm inställda med ungefär 5 minuters intervall vilket gör att det ringer alarm i tid och otid på mrogonkvisten(vilket lätt kan reta gallfeber på min andra hälft). Är det inte xylofonljud, så är det kyrkklockor eller ett trumriff som försöker väcka mig ur min dvala. Hur som helst gör mitt snoozande att jag ytterst sällan kan ta det lugnt på morgonen, stress och panik är tillstånd som präglar morgonstunden hemma. Ja, inte bara hemma för den delen. Med tanke på att jag dessutom lider av någon slags kroniskt förseningssyndrom får jag i 8 fall av 10 jaga bussen ett antal hållplatser för att hinna med. Det är då jag skapar för mig väldigt spännande tävlingar, såsom "hur sent kan jag åka hemifrån utan att missa bussen?". Nämnvärt är att jag idag slog personligt rekord, jag åkte hemifrån samma tid som bussen gick och stod ändå och väntade när bussen stannade till vid gästgivaregården i Skene. Heja mig! För övrigt påminner jus den tävlingsgrenen väldigt mycket om "Hur långt till kan man köra utan att få bensinstopp trots att den lilla bensinpumpen i bilen lyser rött?"


Tävlar mot mig själv gör jag också emellanåt. Nu har denna viljan tonats ner en smula, men var oerhört tydlig så länge jag pluggade. Allt som kan mätas är ju en fördel och då var skolans värld helt perfekt för en sån som jag! Alla rätt på tentan och VG i kursbetyg, ja då var tillvaron OK-stämplad vilket kunde vara rätt så skönt att veta. På den tiden tränade jag ju minst sagt lite mer frekvent, dels med tanke på att man hade helt och hållet ansvar för sin egen tid, men kanske främst för att man ju mår så extremt mycket bättre av att träna. Även på gymet kunde man ju tävla med sig själv lite grann. En populär tävling var exempelvis "springa 5 km på löpbandet på bättre tid än i förrgår". Jag kan dock erkänna att jus den tävligen skulle vara väldigt deprimerande att genomföra idag. Nog för att jag försöker träna rätt så frekvent även nu, men jag tror att träningsdosen halverats sedan dess och som bekant kan man ju inte leva på gamla meriter hur länge som helst.Är man liksom jag insnöad på mätbara saker för att försäkra sig om att man duger och räcker till kan man ju känna sig trygg i att jobba i en organisation som fokuserar på styrtal och mätbara resultat. Tack och lov sträcker sig min "betygshets" numer inte utanför arbetstid och man kan vara tacksam över hur många "mjuka" värden det finns i livet som är hundra gånger viktigare än resultat och betygssättning... 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jeanette - 12 maj 2012 14:26

Eller borde man kanske säga mycket snack och lite hockey såhär i VM-tider? Hur som helst är det lite sån varning för mig för tillfället. Jag planerar så oerhört mycket, men lyckas genomföra så väldigt lite. Lilla latheten verkar ha slagit till och de...

Av jeanette - 8 maj 2012 21:53

Concealer, kaffe och sötsaker. Ja, vissa dagar behöver man lite hjälp på traven och den här veckan har inletts med just sådana dagar. Ni vet då man är evigt tacksam att en concealer verkligen gör jobbet och dämpar tvättbjörnelooken och de mörka ringa...

Av jeanette - 1 maj 2012 08:15

Allt har sin tid och äntligen är det vårtid! Just som man för bara någon vecka sedan började misströsta och tro att man aldrig skulle slippa skrapa bilrutorna på morgonen eller aldrig mer kunna sova med öppet fönster och vakna till de klassiska "utel...

Av jeanette - 4 april 2012 22:30

Jag har aldrig gillat avsked. Det är väl egentligen ingen som gör, men vissa hanterar det bättre än andra. Jag tillhör de "andra" som verkligen ogillar avsked mer än något annat och detta i kombination med att dessutom vara en extremt emotionell pers...

Av jeanette - 26 mars 2012 07:45

Söndagsångest är ett fenomen som jag aldrig riktigt förstått mig på. Söndagen känner jag istället är den enda dag i veckan då man är i fas med saker och ting. På söndagar har man ofta hunnit med de där måstena som man aldrig hinner eller orkar ta tag...

Ovido - Quiz & Flashcards