Alla inlägg den 18 december 2006

Av jeanette - 18 december 2006 15:10

Veckorna går extremt fort. Detta är något jag tänker på varje fredag. Jag jobbar då på fritids och varje gång man går in genom dess dörrar känns det som om man inte gjort annat än att vara där. I princip varje fredag har jag varit där under terminens gång och det har faktiskt varit riktigt roligt. Helt underbart att kunna göra så vitt skilda saker. Att varje fredag kunna strunta i att man ska vara seriös student (kanske inte lyckas bra med det de andra dagarna heller, vad vet jag?) och spela spel eller pyssla med barnen. Det är såna sysslor som man inte riktigt prioriterar annars, så då är det är ju bra att ha det schemalagt =)
Hur som helst var det i fredags sista gången jag var där för terminen när jag slutade för dagen hade jag blivit ett antal förkylningsbaciller rikare... Det är just det som kan vara nackdelen med att jobba med barn. Jag menar, när man gick i förskolan hade man inte direkt vett på att kanske vända sig bort då man nyser eller hostar, utan det gjorde man ju helt ogenerat vid matbordet och gärna över exempelvis smöret som alla andra skulle bre sina smörgåsar med. En person som jag som är lite lätt hypokondrisk kan då vid såna tillfällen i sådana miljöer börja föreställa mig själv sängliggandes och med både hosta och snuva. Och minsann kände jag hur det kändes konstigt i halsen när jag kom hem och vid dessa tillfällen hjälper det inte att intala sig själv att en förkylning inte riktigt kan bryta ut på tre timmar från det att man träffat en snuvig person. Snabbt som ögat begav jag mig således till min andra arbetsplats Hemköp för att inhandla Friggs Echinacea för att hejda en eventuell förkylning :) Sen om det har med placeboverkan att göra eller inte vet jag inte, men hittills är jag inte förkyld och i detta icke-förkylda tillstånd hoppas jag kunna fortsätta vara. Just denna tidpunkt lämpar sig nämligen inte för hesa halsar och täppta näsor eftersom det enda man ägnar sig åt nu är diverse sångövningar och repetitioner inför julhelgen som består av mycket sång och musik. På tal om julhelg så närmar den ju sig med stormsteg och jag känner mig inte helt och fullt förberedd inför denna. Alla julklappar är inte klara och sen ska man ju baka och laga en massa mat och feja och dona och hugga gran... Eller nej, det ska jag ju inte alls. Så jag ska ju kanske inte klaga. När det enda bekymmer jag har inför julhelgen är att jag ska handla julklappar ska jag nog vara rätt sparsam med klagovisor. Det finns ju dem som ska tänka på såväl julklappsinköp som de andra aktiviteterna jag räknade upp. Jag däremot hör ju till dem som fortfarande bor hemma hos parenteser som brukar vara skickliga på såna sysslor. Vissa av dem kan jag i och för sig hjälpa till med, men just matlagningen tror jag att alla mår bäst av att jag håller mig ifrån :) Jag menar ingen vill äta brända köttbullar eller saffransgula pepparkakor under julen. Det är därför jag till största del håller en passiv roll i de kulinariska förberedelserna inför julen (och även andra tillställningar bör tilläggas).

Då var en termin alltså till ända. Igår skrevs den sista tentan för terminen, men hur den gick vågar jag inte direkt svara på. Man skulle dock kunna säga som så att läraren som kommer att rätta tentan lär dra på smilbanden, eftersom jag i efterhand insett att vissa av de översättningar jag gjort nog är helt galna. Jag hade också ruggiga svårigheter att slå mig till ro i tentasalen. Denna skrivning ägde rum i aulan på Handels och bara att få träda in i dessa lokaler som är hemmaplanen för civilekonomer, logistiker och jurister var ju en ny grej. Dessutom hade vi som uppladdning för tentan tagit en fika/frukost på Espresso House. I denna frukost bestod av scones och en enorm mugg med kaffe. Jag skulle vilja säga att det var en mycket dålig idé av fröken magnusson att dra i sig en halvliter kaffe innan det var dags för tre timmars stillasittande inne i tentasalen. Även om jag till en början var aningen rastlös samlade jag ihop mig och fick ihop en hyfsat acceptabel översättning av såväl tidningstext från Le Monde, som romanutdrag. Hur som helst ska man nog ha lyckats få godkänt på tentan och det ska väl ändå vara huvudsaken, även om jag personligen har lite svårt att nöja mig med det betyget. Fast man kanske bör erkänna att mina förberedelser inför denna tenta inte riktigt varit så grundliga som de kanske borde, men jag är inte den enda i min klass som den senaste veckan levt i tron att det inte går att förbereda sig inför en översättningstenta. Man skulle kunna säga att vi helt enkelt redan gått på mentalt jullov. Och när ens ambitioner och ork till att plugga redan gått på jullov kan man kanske inte räkna med två versaler i sitt betyg :)
Lördagen präglades också av bilåkande. Då man bor lite avsides till passade inte några som helst busstider så mina kära parenteser var snälla nog att anförtro bilen åt mig. Så ett antal mil har avverkats idag. Två turer fram och tillbaka till den stora staden på vår västkust kan vara lite påfrestande och tröttande. Det var nämligen dags för födelsedagsfest hemma hos en klasskompis på kvällen. Så som ett skott åkte jag hem efter tentan för att en dryg timme senare befinna mig i bilen på väg till Göteborg igen. Hur som helst var det värt det värt allt körande för kvällen blev minst sagt trevlig. Och dessutom ska jag inte förneka att jag inte riktigt kommit över stadiet då jag tycker att det är enormt roligt att köra bil för att det ju inte var jättelängesen jag fick mitt körkort. (Det lilla rosa plastkortet fyllde nämligen ett år för en vecka sen, så jättegammalt är det ju inte)
Nåväl... ännu en helg har passerat och det är nu dags för en vecka med många punkter på programmet. Resa till det oerhört avlägsna landet Danmark, kassajobb på Hemköp, brunch med klasskompisar och julklappsshoppande. Helt enkelt en vecka att se fram emot!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards