Alla inlägg den 22 november 2007

Av jeanette - 22 november 2007 00:08

Ja, alla som känner mig vet ju att ett av mina större intressen i livet är just fotboll. Frida till exempel vet ju att fotboll är den sport som ligger mig allra mest varmt om hjärtat :) Nej, skämt åsido kunde intresset för denna ädla motionsform (ja, bara definitionen av fotboll som motionsfrom får väl de flesta att ana den sarkastiska ton som låg bakom den första meningen) vara större. Jag menar,det var kanske bara ett drygt år sedan jag kom till den chockartade insikten att "Lars-Tommy" inte var en enda person utan faktiskt två levande varelser varav den ene heter Lars och den andre Tommy. Kanske förklarar denna allvarliga okunskap lite av graden av mitt intresse för just fotboll. Ändå är det en sport som ständigt gör sig påmind i mitt liv. Den tycks ju liksom inte gå att undvika på något som helst sätt i världen. Är det inte i Markbladet där helsidor om materialaren Christer eller Kinnahults IF möter mig varje vecka så kan man ge sig den på att varje gång man slå på tv'n behöva glo på en gräsplan med blågula gubbar omkringspringandes efter en boll. Varför är det så mycket sport på tv? Den frågan ställer jag mig rätt ofta, men man undrar ju dock om det är nödvändigt att som här på Örebro Universitet ha en hel kurs om detta spörsmål.

Hur som helst. Låt mig berätta om lördagen. Jag som trodde att denna kväll skulle bli en trevlig tacoskväll med kompisar helt utan inblandning av fotboll, jag menar min alldeles för gammalmodiga syn på könsroller sade mig att man gick säker från fotbollslördag om man umgicks med tjejer. Ack, vad fel jag hade får jag ju säga. Fotbollstittande blev det, men inte dog jag för det, för det var till och med ganska så roligt. Dessutom fick jag bygga på min kunskapsbank och kunde faktiskt i lördags kväll förklara vad offside egentligen är, någonting som för mig ditintills enbart varit ett begrepp omgivet av mystik.

Hur som helst verkar det som om fotbollen är här för att stanna (folk som tror på Darwins utvecklingslära kan ju här fråga sig varför inte fotboll "evolueras" bort och blir nåt mer raffinerat som ja, balett till exempel...) men så länge den bidrar till sympatiska samkväm (jag bara älskar det ordet) med goda vänner så kommer jag nog ändå att stå ut med denna sport ett litet tag till :) 

Ovido - Quiz & Flashcards