Alla inlägg den 10 september 2007

Av jeanette - 10 september 2007 15:09

Ja, många är väl de gånger man lovat sig själv och människor i sin omgivning att bättra sig och "börja ett nytt liv" och det brukar väl oftast gå sådär. Personligen gjorde jag för ett par dagar sedan ett slags offentligt uttalande inför vissa av mina korridorsgrannar att jag på måndag (idag alltså) skulle börja ett nytt liv. Ett nytt liv där matlagning skulle få bli en viktig del, där pluggandet aldrig skulle störas av distraktioner av vare sig det ena eller andra slaget. Ja, jag känner mig såhär efter detta uttalande väldigt glad att det enbart handlar om två punkter i mitt liv som skall bättras eftersom just biten med matlagning inte riktigt är min grej och därför är ett stort steg att gå. Jag erkänner det och vid detta laget är det väl egentligen ganska allmänt känt att jag helt enkelt aldrig lär bli den ideala hemmafrun. Men, saken är den att bot och bättring är på gång. Gårdagkvällen tillbringades på en så familjär plats som Hemköp. Dock inte i Kinna, men själva mataffärskänslan var densamma som i den på Stationsgatan belägna Hemköpbutiken. Ni som känner mig undrar kanske nu vad som står på, eftersom jag ofta känner en stark motvilja att på grund av mina tidigare jobbrelaterade erfarenheter av denna butikskedja vistas just på Hemköp uder min lediga tid. Nu var dock saken den att en bil fanns tillstädes så jag styrde kosan mot mataffären för att för första gången i mitt liv storhandla. Så, nöjd och glad över mina bravader i mataffären är jag nu ett antal hundralappar fattigare, men har å andra sidan en välfylld kyl.

   Vad som dock är lite smått roväckande är hur dett nya liv ändå börjat. Efter morgonens föreläsning kändes lusten att ställa sig bland kastruller och grytor inte särskilt stor och lunchen besod således av mackor och müsli. Pluggandet sköts också åt sidan på grund av en extrem paltkoma (efter den rejäla lunchen) som ledde till en liten tupplur. En tupplur som ärligt talat inte var så liten heller, snarare två timmar, men lite knäckt över den dåliga starten på mitt utlovade nya liv föll kämpaglöden över mig och jag kunde med nya krafter, erhållna tack vare tuppluren möta den utmaning som kallas matlagning. På så vis kom det sig att fröken magnusson trots allt började sitt nya liv med ugnsgratinerad lax med squash och ris. Inte så illa om jag får säga det själv. Dessutom kan jag nu med gott mod ta tag i pluggandet eftersom en rejäl måltid ger nya krafter till flitigt studerande av Sveriges lagar =)

Ovido - Quiz & Flashcards