Direktlänk till inlägg 26 december 2006

mer jul...

Av jeanette - 26 december 2006 21:00

Hrrm... nej, jag vill nog inte stämma in i adolphsson o falks "mer jul" just nu. Kanske beror det på att den finns med på den tråkigaste julskivan i världen, nämligen Absolute Christmas. Denna skiva som i juletid ligger i varje familjs cd-spelare och som om inte det vore nog spelas den även i varenda butik man råkar sätta sin fot i. Hur som helst hade min familj lyckats låna ut denna skiva i år, så jag slapp lyssna till "Nu är det jul igen" med Just D och andra julsånger som i ärlighetens namn spelats ett antal gånger för mycket. Istället hade min innovative far i skivarkivet grävt fram andra höjdarcd's som "christmas goes baroque" eller varför inte "christmas goes pink floyd".
Hur som helst var julen väldigt trevlig, dålig julmusik till trots =) Kusiner, faster o respektive, farföräldrar, mormor, parenteser och syster med tillhörande svåger samlades så i vårt gula radhus för att fira jul tillsammans. Men, dessvärre var jag min vana trogen. Jag har nämligen en tendens att vid större högtider, såsom jul eller nyår dra på mig förkylningar. Så var även fallet iår. Med både ögon och näsa som rann tog jag mig på darrande ben uppför trappan från mitt rum till köket. Lyckligtvis blev jag lite stärkt av medömkan som inhåvades av föräldrarna och även av doften från nybakt bröd. Jag vet, här finns orsak att protestera över att jag, om jag nu var så förkyld, inte borde ha känt doften av bröd, men min "konstnärliga frihet" som bloggare tillåter mig att skriva saker som inte alltid är logiska :)
Nåväl... jag överlevde min förkylning och de sjungningar som var inplanerade på julafton. Otroligt hur man kan rycka upp sig när man så att säga står i "offentlighetens ljus", men förkylningen höll sig i schack under kyrkosjungningar tu.
Både juldagen och annandagen tillbringades med kusinerna i Mölndal. Trevligt värre må jag säga, då det inte är så ofta man ses. Vi skulle även vara seriösa o titta på Göta Kanal för att sedan iallafall vara berättigad att se uppföljaren till denna kultfilm. Dessvärre bäddade denna filmupplevelse inte för några större lustar att betala pengar för o se en tvåa. Vi var helt förundrade över denna allmänt känt "roliga" film, som inte alls var särskilt kul. Vissa frågor väcktes dock då man såg denna film:
1. När övergick Janne Carlsson till att vara Janne "loffe" Carlsson och varför?
2. Har Fader Forah från Fångarna på fortet (för det är enbart därifrån vi 80-talister känner till honom) egentligen gjort nåt mer än att mysa i tornet på fort Boyard och spela Sigurd i Göta Kanal?
3. Var Göta Kanal rolig på 80-talet för att det inte fanns nåt bättre, eller är den genuint rolig, bara det att det övergick både mitt och kusinens förstånd?

I vilket fall som, är julen på väg att dansa ut, för jag tror inte riktigt på att den vara ända fram till påska. Vi har idag på jobbet börjat sälja ut julgodis för halva priset och dessutom har alla reor startat i butikerna. Är inte detta tydliga tecken på att julen är på väg bort, så säg?
Man skulle således istället kunna samlas i en något modifierad jullåt (som även den är en av de sånger jag tycker mindre om), men den passar så bra såhär "post Christmas"

"Julen var här och lyste frid på jorden, glädjen var stor i ett barns klara ögon
Julen var här i våra mörka länder, vi lät oss ta varandras händer när julen var här..."

... och nu när den vart här är vi kvar, med julklappshögar, tomma plånböcker, jästa magar och i full fart att planera för hur nästa stora tillställning Nyår ska firas =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jeanette - 12 maj 2012 14:26

Eller borde man kanske säga mycket snack och lite hockey såhär i VM-tider? Hur som helst är det lite sån varning för mig för tillfället. Jag planerar så oerhört mycket, men lyckas genomföra så väldigt lite. Lilla latheten verkar ha slagit till och de...

Av jeanette - 8 maj 2012 21:53

Concealer, kaffe och sötsaker. Ja, vissa dagar behöver man lite hjälp på traven och den här veckan har inletts med just sådana dagar. Ni vet då man är evigt tacksam att en concealer verkligen gör jobbet och dämpar tvättbjörnelooken och de mörka ringa...

Av jeanette - 1 maj 2012 08:15

Allt har sin tid och äntligen är det vårtid! Just som man för bara någon vecka sedan började misströsta och tro att man aldrig skulle slippa skrapa bilrutorna på morgonen eller aldrig mer kunna sova med öppet fönster och vakna till de klassiska "utel...

Av jeanette - 4 april 2012 22:30

Jag har aldrig gillat avsked. Det är väl egentligen ingen som gör, men vissa hanterar det bättre än andra. Jag tillhör de "andra" som verkligen ogillar avsked mer än något annat och detta i kombination med att dessutom vara en extremt emotionell pers...

Av jeanette - 26 mars 2012 07:45

Söndagsångest är ett fenomen som jag aldrig riktigt förstått mig på. Söndagen känner jag istället är den enda dag i veckan då man är i fas med saker och ting. På söndagar har man ofta hunnit med de där måstena som man aldrig hinner eller orkar ta tag...

Ovido - Quiz & Flashcards