Alla inlägg den 12 juni 2008

Av jeanette - 12 juni 2008 21:20

Trots att Frankrike är känt som ett modeland tycks inte stilkänslan ha förflyttat sig från huvudstaden (som jag antar är full av välklädda människor) och ner till sydfrankrike. Åtminstone är det ingalunda så att kreti och pleti vandrar omkring i genomtänkta utstyrslar. Nu vill jag bara inleda med att helt avsäga mig själv rollen som någon slags modeguru, för så är verkligen inte fallet och jag är helt fel person för att utge mig att vara någon sådan. Nej, det är snarare så att jag helt enkelt uppskattar välklädda människor. Man kan kalla det ytligt, men jag tycker att snygga kläder är sympatiskt och jag hoppas inte att denna kanske "ytliga egenhet" gör mig till en sämre människa (jag har nämligen ofta fått intrycket av att den fåfänga delen av befolkningen ofta får utstå en viss aversion från många håll då de ofta anses avsakna mänsklighet, ödmjukhet och empati...). Vidare kan man diskutera vad som är snyggt eftersom skönheten ju ligger i betraktarens öga och "snygga kläder" onekligen är ett tämligen subjektivt begrepp.


Nåväl, vad jag ville ha sagt är att mina 11 dagar i södra Frankrike gjort mig svältfödd på synen av välklädda människor. Nu skall jag dock inte sticka under stol med att det finns väldigt många vackra människor i Frankrike och en och annan person med genomtänkt klädsel allt uppenbarat sig, men inte tillnärmelsevis på samma sätt som här hemma (nu menar jag kanske inte Kinna i synnerhet, utan vårt avlånga land i allmänhet...). Därför har jag idag varit så oerhört upprymd. Hela dagen har nämligen tillbringats med mina nya sommarvikariekollegor på SEB i Göteborg. Inte en enda t-shirt med glittrande tryck och inte en enda tubsocka så långt ögat kunde nå (ja, just dessa två "fenomen" såg man en hel del av i Frankrike). Ännu bättre blev det av att Göteborg visade sig från sin allra bästa sida med sol och värme. Alla vet vi ju att sol och värme plockar fram det bästa hos oss människor. Därför var det med ett sånt där fånigt, drömskt hollywoodfilmsleende som jag satt på bussen hem till min kära faster (som så fint pysslade om mig under mina kursdagar) och genom fönsterrutan bara beundrade alla vackra människor som passerade förbi.


Ja, det är onekligen en fröjd när människor tänkt till och insett vikten av detaljer. Låt mig bara ge ett enda exempel som så fint speglar min subjektiva uppfattning om vad som bland annat kan räknas in under begreppet "snygga kläder". Hade jag inte varit så konform av mig hade jag antagligen hoppat av bussen och gett en kram till den unge man som matchat sin turkosa tröja (jag vet, färgvalet kan låta aningen dubiöst, men det var det inte..) med strumpor (inte tubsockor!) i en mörkare, lite mer djup turkos nyans som syntes alldeles lagom mycket med tanke på de en smula upprullade chinosen. Som om inte detta var prov nog på tankeverksamhet var ett par ljusgula tygskor med snörning och en stor och snygg väska inblandad i denna uppenbarelse. Ja, mållös var vad jag var då vi med bussen susade förbi denne cyklande unge man.

Helt enkelt, tänk vad lite chinos, tygskor, gärna tvärrandiga tröjor i marina färger och snygga detaljer kan göra en glad. Särskilt när man befinner sig i västsveriges absolut trevligaste stad och just inlett vad som förhoppningsvis ska bli "den beste sommern" i hela mitt liv.


Dagens låt borde ju rimligtvis bli Gothenburg med Maia Hirasawa med tanke på min lilla kärleksförklaring ovan till denna stad...



Ovido - Quiz & Flashcards