Direktlänk till inlägg 24 oktober 2011

Ode till kollektivtrafiken

Av jeanette - 24 oktober 2011 07:24

Måndag morgon. Visst älskar vi den mer än allt annat! Måndag är dagen då vi äntligen får komma tillbaka till jobbet efter den alldeles för långa helgen. Synnerligt lätt att gilla måndagar har man, om man som jag inleder dagen med en timmes kollektivtrafikfärd med färdmedlet buss. Kollektivtrafik är ett ämne som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Det kan bero på det faktum att jag tillbringar cirka 400h om året i en buss. Om man någon gång är trött på pendlandet hjälper det inte riktigt att ägna sig åt dylika matematiska analyser (och ja, det är ungefär så långt mina matematiska analyser (och ja tyvärr, det är bara så långt mina matematiska talanger sträcker sig: antalet arbetsdagar på ett år x antal restimmar. Och ja, vi kan nog alla vara glada att analog räkning är oerhört ovanligt inom bankvärlden nuförtiden). Hur som helst var det inte huvudräkning vi skulle ägna oss åt idag utan att analysera kollektivtrafikens alla fantastiska egenskaper. Bara det faktum att ett stort antal människor samlas på en väldigt begränsad yta får mig att känna extrem olust. Framförallt är det såhär i förkylningstider extra otrevligt att lyssna på medresenärer som snörvlar och hostar medan förkylningsmikrober sprider sig i rasande fart till oss andra. Just en stor folkmassa på liten yta blir också obehagligt med tanke på dofter. Jag är oerhört känslig för, enligt mig, äckliga dofter och jag lovar att det finns gott om dem på bussen. Är det inte en dimma av rakvatten och Old Spice som lägger sig som ett täcke är det istället doften av avsaknad av något som helst hygienartikelbruk. De som känner mig vet att matos och jag har haft ett komplicerat förhållande, men det har bättrats aningen på senare tid sedan jag insett att all form av matlagning blir oerhört svår om man vill undvika stekos till varje pris (nu är i och för sig all form av matlagning svår för mig ändå, men det beror mest på ett brinnande ointresse). Hur som helst anser jag det fortfarande väldigt obehagligt när doften av gårdagens pannkaksstekning sitter kvar i någons jacka. För att återgå till det här med hosta, snörvlande och övriga potentiella smittorisker kan ju en hypokondriker som jag (jag är den värsta sorten, ni vet en sån som har extra vårdförsäkring genom jobbet när hon är 24 av rädsla för att drabbas av någon svår och konstig sjukdom, en sån som den senaste veckan haft ångest över ett hundbett i tron om att stelkrampen när som helst skulle kunna slå till) bara tacka svininfluensan för att den introducerade det allmänna bruket av handsprit til den stora massan! Jag menar, inte ens jag hade en tanke på handspritwns fördelar innan svininfluensalarmet gick, men nu finns em väldigt enkel räddning för såna som jag. En liten flaska handsprit, alternativt desinficerande våtservetter i handväska ger mig helt enkelt lite trygghet i tillvaron och tar inte bara död på bakterier, men också några av mina värsta oroshärdar.Jag skulle kunna fortsätta med en längre lista på otrevligheter med kollektivtrafik, exempelvis det där med att sätta sig på ett alldeles för uppvärmt säte som vittnar om att någon suttit där lite för nyss. Men låt oss lämna detta ämne för nu (jag lär återkomma till det igen) för då jag själv är lite av en miljökämpe (eller?) genomlider jag gärna ovan nämnda fenomen för att hålla växthuseffekten i schack!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jeanette - 12 maj 2012 14:26

Eller borde man kanske säga mycket snack och lite hockey såhär i VM-tider? Hur som helst är det lite sån varning för mig för tillfället. Jag planerar så oerhört mycket, men lyckas genomföra så väldigt lite. Lilla latheten verkar ha slagit till och de...

Av jeanette - 8 maj 2012 21:53

Concealer, kaffe och sötsaker. Ja, vissa dagar behöver man lite hjälp på traven och den här veckan har inletts med just sådana dagar. Ni vet då man är evigt tacksam att en concealer verkligen gör jobbet och dämpar tvättbjörnelooken och de mörka ringa...

Av jeanette - 1 maj 2012 08:15

Allt har sin tid och äntligen är det vårtid! Just som man för bara någon vecka sedan började misströsta och tro att man aldrig skulle slippa skrapa bilrutorna på morgonen eller aldrig mer kunna sova med öppet fönster och vakna till de klassiska "utel...

Av jeanette - 4 april 2012 22:30

Jag har aldrig gillat avsked. Det är väl egentligen ingen som gör, men vissa hanterar det bättre än andra. Jag tillhör de "andra" som verkligen ogillar avsked mer än något annat och detta i kombination med att dessutom vara en extremt emotionell pers...

Av jeanette - 26 mars 2012 07:45

Söndagsångest är ett fenomen som jag aldrig riktigt förstått mig på. Söndagen känner jag istället är den enda dag i veckan då man är i fas med saker och ting. På söndagar har man ofta hunnit med de där måstena som man aldrig hinner eller orkar ta tag...

Ovido - Quiz & Flashcards