Direktlänk till inlägg 14 augusti 2007

įa commence...

Av jeanette - 14 augusti 2007 00:08

Ja gott folk... Såhär på tröskeln till en ny epok i mitt liv kände jag att det var dags att dra igång med bloggandet igen. Kanske är dessa inledande rader aningen högtravande, men lite sanning ligger ändå bakom dessa aningen pretentiösa ord. Snart påbörjas en ny period i unga fröken Magnussons tillvaro som kommer att väcka henne till liv från America’s Cup-dvalan hon fram tills nu befunnit sig i. Nespresso-kaffe kommer att bytas ut mot hederligt bryggkaffe, restaurangbesök kommer ersättas av pasta som troligtvis kommer vara allt annat än “al dente” och den hyfsat obegränsade möjligheten att spendera det man tjänar på kläder och skor lär väl förvandlas till en utopi som inte lär återupplevas än på ett antal år. MEN, viktigt är att poängtera hur taggad jag faktiskt känner mig att kasta mig in i den livsstil som kallas studentliv! Och detta med besked. Unga fröken lämnar sin trygga radhusuppväxt för 18 kvadrat med kök som ska delas med ett antal andra studenter. Dessutom har jag på många sätt fått intrycket av hur många i min omgivning till en viss grad tvivlar på min förmåga att hushålla med såväl pengar som mat, men saker har förändrats. Efter ett halvår som au-pair har man allt blivit lite pyssligare och husligare, men visst det där att vara ekonomisk har väl ingen någonsin beskyllt mig för att vara. Dock är det ju vida känt att solen har sina fläckar och så även jag =)

Hur som helst var det igår dags att hämta nycklar och skriva på hyreskontrakt. Till att börja med kan ju berättas om mitt något ostrukturerade förhållningssätt till det här hur man ska gå till väga då man söker bostad. Helt okunnig i området som jag är kom det lite som en chock när jag i slutet av juli inser att man bör ha tak över huvudet då man ska studera och att detta inte fixar sig självt. På så sätt kom det sig att jag så att säga “tog det jag fick”, det vill säga 18 kvadrat i korridor utan att ens ha beskådat detta lilla rum. Därför var det med aningen nervösa steg som jag satte nycklarna i låset till dörr 305 på Studentgatan 20. Ingen större chock gavs dock eftersom 18 kvadratmeter inte kan vara mycket mer än 18 kvadratmeter rätt och slätt. Det enda som däremot störde mitt väl utvecklade “estetiska sinne” var den dödssynd som en tidigare hyresgäst begått, nämligen den att måla väggarna i en ljusblå färg. På så vis visade sig mina förutfattade meningar om ljusblått som färg vara helt osanna. Jag har nämligen alltid i min enfald trott att ljusblått varit reserverad som färg i barnkammare, som klatschig färgklick i HSB’s trappuppgångar dekorerade med svampduttade klichémönster ā la tidigt 90-tal, samt som ett lite mer maskulint alternativ för brats som inte vill ha ljusrosa pikétröjor till den blonda backslicken. Men, ännu en gång har en förutfattad mening krossats och jag kommer alltså träda in i studentlivet med ett nytt, lite mer ljusblått perspektiv på tillvaron. Fast sanningen att säga kommer nog den himmelsblå färgen på väggarna snart att bytas ut mot en något mer jordnära färg, som snart kommer få mig att glömma minsta lilla tecken av ljusblått. Och först då kan trivselfascisten inom mig komma fram och i bästa Ernst Kirschsteiger-anda förvandla detta studentrum till en extremt hemtrevlig liten tillflyktsort! Nåväl, mer om färgskalor, studentliv och annat lär följa inom en inte alltför avlägsen framtid!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jeanette - 12 maj 2012 14:26

Eller borde man kanske säga mycket snack och lite hockey såhär i VM-tider? Hur som helst är det lite sån varning för mig för tillfället. Jag planerar så oerhört mycket, men lyckas genomföra så väldigt lite. Lilla latheten verkar ha slagit till och de...

Av jeanette - 8 maj 2012 21:53

Concealer, kaffe och sötsaker. Ja, vissa dagar behöver man lite hjälp på traven och den här veckan har inletts med just sådana dagar. Ni vet då man är evigt tacksam att en concealer verkligen gör jobbet och dämpar tvättbjörnelooken och de mörka ringa...

Av jeanette - 1 maj 2012 08:15

Allt har sin tid och äntligen är det vårtid! Just som man för bara någon vecka sedan började misströsta och tro att man aldrig skulle slippa skrapa bilrutorna på morgonen eller aldrig mer kunna sova med öppet fönster och vakna till de klassiska "utel...

Av jeanette - 4 april 2012 22:30

Jag har aldrig gillat avsked. Det är väl egentligen ingen som gör, men vissa hanterar det bättre än andra. Jag tillhör de "andra" som verkligen ogillar avsked mer än något annat och detta i kombination med att dessutom vara en extremt emotionell pers...

Av jeanette - 26 mars 2012 07:45

Söndagsångest är ett fenomen som jag aldrig riktigt förstått mig på. Söndagen känner jag istället är den enda dag i veckan då man är i fas med saker och ting. På söndagar har man ofta hunnit med de där måstena som man aldrig hinner eller orkar ta tag...

Ovido - Quiz & Flashcards