Alla inlägg den 21 december 2007

Av jeanette - 21 december 2007 12:48

Efter vad som framgått av tidigare inlägg innebar den rättsutredning vi arbetat med även en hel del sidospår. Ett av sidospåren var bland annat grubblerier om betydelsen av den lilla symbol som står att finna på diverse hudvårdsprodukter, tandkrämstuber och läppcerat. Kanske är det inte så många som tänker på symbolen som ser ut som en burk med avskruvat lock och där det på den lilla burken står en siffra (efter en väldigt oakademisk undersökning har vi kommit fram till att den siffran oftast är 12) följt av ett stort M. Vi kunde inte för någonting i världen få frid i vår själ förrän denna fråga fått ett svar, vilket gjorde att vi nyfikna som små barn knåpade ihop en välformulerad fråga till Beiersdorf och deras ansvarige för konsumentfrågor. Vad det verkade som ansåg denna konsumentansvarige också att frågan var oerhört angelägen eftersom vi redan 40 minuter senare har ett svar i inkorgen. Den lilla symbolen anger tydligen hållbarheten i månader på öppnad produkt, någonting som man med lite eftertänksamhet kanske kunnat räkna ut. Hur som helst är vi nu aningen mer fridfulla och återigen har det visat sig att den som söker skall finna.

Vad jag egentligen ville berätta var inte alls detta sidospår utan ett annat sidospår som vi ofta halkade in på under arbetets gång. Jag som i alla lägen får bära titeln som gruppens absoluta språkfascist känner mig dock aningen förvånad över min medverkan i detta sidospår. Men man skulle kunna säga att vi tagit ett första stapplande steg mot en stavningsreform. Nämligen den att byta ut ord som i vanliga fall stavas med "t" genom att "spaca" till det med "th". Det hela började som en ringa felstavning, men resulterade i ett otal ord som stavades fel på "pint tjiv" (this one goes out to you Alexandra...jag var bara tvungen att använda det uttrycket för att utöka ditt "töntiga, men ack så roliga uttrycksförråd"). Vårt stavningsalternativ kan med fördel användas då man skriver Condolätha Raith (Condoleeza Rice) eller thänstetillsäthning (tjänstetillsättning). Döm därför av min förvåning när jag idag under min lilla motionsrunda traskar förbi affären Theds frukt. Det verkar som vår lilla stavningsreform vinner terräng även söderut :)

Ovido - Quiz & Flashcards