Alla inlägg den 19 februari 2008

Av jeanette - 19 februari 2008 13:53

ja, efter förmiddagens lilla reflexion över hur svårt det är att leva i nuet har jag nu fått ännu någonting att sikta på framåt i tiden. Som en välbehövlig paus i hemtentaskrivandet kom ett meddelande från min kära kusin som äntligen styrt upp vår lilla kusinträff. Ja, eftersom vi bara är tre kusiner lär det väl bli en tämligen informell tillställning, men kul ska det ändå bli! Sådär två år efter äldsta kusinens flytt till Stockholm skall det nu alltså äntligen bli dags att spana in lägenheten i Hammarby Sjöstad. Och som den lantis jag är blir jag naturligtvis oerhört exalterad över att kusinträffen skall tilldra sig just i den kungliga hufvudstaden! Ja, tänk vad lite roliga extragrejer i kalendern kan göra...


Vive les divertissements dans le quotidien!


Av jeanette - 19 februari 2008 10:37

Ibland undrar jag hur svårt det egentligen borde vara att leva i nuet. Jag har insett hur jag är mästarinna på att fastna i nostalgi över saker som hänt. Är det inte den nostalgiska storsläggan som slår mig är det istället framtidsdrömmarna och eskapismen som tar över. Att uppskatta det jag är mitt uppe i just nu är ibland lite svårt, just för tillfället kan det bero på att det jag är mitt uppe i är hemtentaskrivande i jordens antagligaste minst uppskattade delkurs, nämligen processrätt. Istället är det alldeles för lätt att fästa blicken någonstans framåt i tiden och planera för de kommande terminerna. Det är naturligtvis någonting jag måste sluta med. Att tro att livet går att planera flera månader i förväg fungerar inte och lär knappast underlätta tillvaron. Kanske är det ett helt normalt tankesätt. På samma vis som när man springer på löpbandet och peppar sig själv genom att lubba på "tills låten är slut" kanske man behöver ha lite morötter i tillvaron att springa efter. Problemet är bara att moroten i min studerande tillvaro är högtflygande, men oerhört diffus, vilket då och då gör springandet lite omotiverat. Dessutom är det snart dags för vägval och beslut är jobbiga. För en som tycker det är jobbigt att välja tesort när man är på kafé blir såna där härligt "avgörande beslut" gällande akademiska poäng och studier oerhört betungande. Snart (med snart menas om cirka två månader...) är det dags att bestämma vilka kurser som ska läsas under hösten och än så länge slår inte hjärtat några extra slag när man bläddrar i kursatalogen. Kanske är det helt enkelt dags för unga fröken att avdramatisera det där med beslut och vägval och helt enkelt ta saker och ting som de kommer. Därför skall jag i detta nu börja med att helt avdramatiserat genast välja vilka två av de många processprinciperna som skall redovisas i första frågan på hemtentan. Man känner jag mig själv rätt kommer antagligen resten av veckan att ägnas åt att dividera med mig själv över om jag verkligen valt rätt svarsalternativ. För det är nog bara att inse att mlle magnusson gärna gör en höna av en fjäder (ursäkta detta aningen töntiga uttrck), gärna får saker att ta orimliga proportioner och antagligen kommer att drabbas av huvudbry nästa gång hon går på kafé och får frågan vilken tesort hon vill ha...


Ovido - Quiz & Flashcards