Alla inlägg den 21 februari 2008

Av jeanette - 21 februari 2008 12:14

Turligt nog finns det små trevligheter i vardagen som håller en stackars hemtentande student vid liv. Lindsays paket med "massor med extra" (this one's for you Melinda!) godis gör mig oerhört glad och sockerstinn i skrivande stund. Vissa reflektioner kan dock göras angående det amerikanska folket. Inte så att jag ogillar dem, men ibland undrar man över ett och annat. Är det till exempel nödvändigt att på förpackningen till TicTac som är mer orange än en vägarbetares vinterjacka skriva ut att de är "artificially flavoured"? Finns det alltså så folk som på riktigt tror att någonting överhuvudtaget skulle vara naturligt i sånt godis? Jag trodde nämligen att det var allmänt vedertaget att godis och mat med mycket artificiella E-ämnen och liknande faktiskt också är det godaste, men denna kunskap kanske änu inte nått Amerikas Förenta Stater... Man undrar också lite hur man på Swedish Fish-förpackningen motiverar att dessa röda gelefiskar fördelaktigt "can be enjoyed as part of a healthy, active lifestyle"? Visserligen stödjer denna lilla fras min fars alldeles egna teori om vad som är den bästa bantningskuren (tilläggas bör att den faktiskt funkat för honom). Nämligen milslånga promenader som sedan belönas med "promenadgodis" det vill säga diverse geleråttor, vingummin och annat. Att det dessutom skulle vara en hälsoguru som Fredrik Paulún som tipsat om detta gjorde mig aningen förvånad. Men enligt min käre far har tydligen herr Paulún sagt att man direkt efter träningen behöver socker. Att sockerintaget snarare skall bestå av naturligt fruktsocker genom förslagsvis en banan eller någon annan väl vald frukt tror jag var information som helt föll i glömska. Hur som helst artificially flavoured eller inte, godis är gott och räddar mina sista trevande försök till att ro hem ett VG på tentan i processrätt...

Ovido - Quiz & Flashcards