Alla inlägg den 24 maj 2008

Av jeanette - 24 maj 2008 10:34

Svaret är nej. Jag refererar ingalunda till den i mitt tycke vedervärdiga låten av Magnus Uggla. Snarare är det så att en liten tanke av någon underlig anledning gror hos mig och det att jag ibland borde låta bli att kasta pärlor åt svin. Med reservation för att just ordet svin låter oerhört antipatiskt vill jag dock hävda att detta lilla ordspråk ändå bör hållas i åtanke av mig lite oftare.


Oräkneliga är nämligen det antal gånger då jag grämt mig över det faktum att jag kanske inte kunnat vara alla till lags och eventuellt gjort någon besviken. Det är då man uppskattar sina äldre och klokare vänner som vänligt informerar om hur man inte kan vara alla till lags och att det spelar föga roll. De människor som skulle kategoriseras som "svin" kanske inte alltid är värda den negativa energi de generar även om det i vanliga fall ligger mer i fröken magnussons natur att in i det längsta försöka omvandla dylik negativ energi till betydligt mer positiv sådan. Oftast funkar det sådär och den som blir besviken är jag själv.


Nej, tacka vet jag äldre och klokare vänner som inte gör annat än överöser mig med goda råd och som ideligen påminner mig om att man inte alltid behöver vara "svinen" till lags...


"kasten icke edra pärlor för svinen, på det att dessa icke må trampa dem under fötterna och sedan vända sig om och sarga eder"


Ovido - Quiz & Flashcards