Alla inlägg den 4 mars 2008

Av jeanette - 4 mars 2008 20:54

Jag har  en viss svaghet för distinkta dialekter, då särskilt sydsvensk skånska norrländsk norrländska, släpig stockholmska eller go' göteborgska. Däremot kan jag inte säga att den accent av det svenska språket som vi har där jag kommer ifrån är särskilt söt. Därför blev jag aningen bestört när jag idag fick höra frågan om jag var från Borås efter att ha uttalat en sådär fyra ord till personen som undrade. Alla som sett Galenskaparna vet ju att man vinner resor till Borås för att man är så sur och mycket kan man säga om mig, men sur är jag inte. Många vet också hur vår Marbodialekt inte faller en språkpolis som jag själv i smaken med tanke på alla felaktigt använda subjekts- och objektsformer i meningskonstruktionen. Nej, spörsmålet angående min eventuella härkomst från Borås fick mig att inse att jag misslyckats med att helt tvätta bort spåren av min alldagliga accent som vittnar om min "lantisbakgrund"...

Ovido - Quiz & Flashcards